Ποιος είναι ο πραγματικός ρόλος της εκπαίδευσης; Από το σχολείο στην κοινωνία.
Ποιος είναι ο πραγματικός ρόλος της εκπαίδευσης; Πώς το σχολείο μπορεί να λειτουργήσει ως ένας ασφαλής χώρος δοκιμών, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να έρθουν σε επαφή με βιωματικό τρόπο με τις ικανότητες και δεξιότητές τους, να μπορέσουν να οραματιστούν τον εαυτό τους σε ρόλους και καθήκοντα που θα βοηθήσουν την εξέλιξη, τόσο την δική τους όσο και την βελτίωση της κοινωνίας του μέλλοντος;
Από το σχολείο στην κοινωνία: «ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ ΤΟΥ 1ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΕΟΥ ΨΥΧΙΚΟΥ»
Είναι Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024. Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού, όλοι ετοιμάζονται για το δημοτικό συμβούλιο. Έχουν πάρει θέση στα έδρανα, είναι όλοι εκεί: Δήμαρχοι, Αντιδήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι.
Τι περίεργο είναι όλες και όλοι 15 ετών. Τι συμβαίνει άραγε εδώ;
Από το σχολείο προς την κοινωνία ήταν η καινοτόμος δράση που για πρώτη φορά έλαβε χώρα στον Δήμο μας, η οποία συντονίστηκε και υλοποιήθηκε καθόλα τα στάδιά της από την εμπνευσμένη εκπαιδευτικό Πολιτικών Επιστημών και Φυσικής Αγωγής κ. Ιωάννα Δόξα Μοσχάκη.
Η κ. Μοσχάκη ήταν αυτή που οραματιζόμενη ένα σχέδιο δράσης του οποίου ο στόχος θα ήταν η σύνδεση σχολείου με την κοινωνία και την τοποκή κοινότητα, ενεργοποίησε μαθητές/τριες και εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε να υλοποιηθεί η σύνδεση σχολείου και κοινωνίας με ένανδημιουργικό τρόπο.
Στο απόσπασμα από την ιστοσελίδα του 1ου Γυμνασίου Νέου Ψυχικού διαβάζουμε τα εξής: « Στο πλαίσιο των δράσεων του σχολείο μας, που εντάσσονται στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, το 1ο Γυμνάσιο Νέου Ψυχικού σε αγαστή συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή του Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού πραγματοποίησε ένα καινοτόμο άνοιγμα στην τοπική κοινωνία, υλοποιώντας το σχέδιο δράσης με τίτλο: «Προσομοίωση μιας σύγχρονης πολιτικής πραγματικότητας».
Η δράση αυτή εντάσσεται στον άξονα «Σχολείο και Κοινότητα» και λειτούργησε ως μια καλή πρακτική με θετικό αποτύπωμα στη μαθητική και την τοπική κοινότητα» Τη δράση συντόνισε η εκπαιδευτικός κα. Μοσχάκη Ιωάννα-Δόξα σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα μέλη της ομάδας δράσης, τον Υποδιευθυντή του Σχολείου, κ. Μπέσα Νικόλαο και την εκπαιδευτικό κα Λειβαδά Ιόλη.
Στην υλοποίηση της δράσης βοήθησε ο συνδυασμός της θεωρητικής γνώσης σε ώρες μαθήματος και η πληροφόρηση που μας παρείχαν ο Δήμαρχος κ. Χαράλαμπος Μπονάτσος, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Αικατερίνη Αλεξοπούλου, η Πρόεδρος της Δευτεροβάθμιας Σχολικής Επιτροπής, κ.Χανακούλα Αθηνά.
Το εργαστήριο με τις σχετικές βιωματικές δραστηριότητες προσέφερε στο χώρο του σχολείου μας, κατά τη μαθητική προεκλογική αναμέτρηση και στις εκλογές, η Δημοτική Σύμβουλος/ Εκπαιδευτικός, κ. Βαβέτση Χρυσάνθη.
Η ανάρτηση του 1 ου Γυμνασίου Νέου Ψυχικού, μας πληροφορεί σχετικά με περαιτέρω λεπτομέρειες σχετικά με την υλοποίηση και τα στάδιά της. « Η εν λόγω δράση βασίζεται θεματικά στο Πρόγραμμα Σπουδών της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Γ΄ τάξης Γυμνασίου και συγκεκριμένα στην ενότητα ΙI: «Το άτομο και η πολιτεία».
Αφορμή για την υλοποίηση αυτής της βιωματικής δράσης αποτέλεσαν οι αυτοδιοικητικές εκλογές στην αρχή της σχολικής χρονιάς, τον Οκτώβριο 2023.
Σκοπός της βιωματικής δράσης και της προετοιμασίας που προηγήθηκε, ήταν η γνωριμία και η εξοικείωση των μαθητών/τριών με τη λειτουργία των αυτοδιοικητικών θεσμών και η πολιτική τους ενεργοποίηση σε θέματα τοπικής κοινωνίας. Μέσα από τη δράση οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να διερευνήσουν, να γνωρίσουν και να συνδέσουν με παιχνίδια ρόλων τη θεωρία με τη σύγχρονη πολιτική πραγματικότητα, με απώτερο στόχο την ενεργοποίηση και την ενασχόληση των μαθητών/τριών με τα κοινά μέσω της προετοιμασίας ενός σύγχρονου Δημοτικού Συμβουλίου.
Η δράση περιλάμβανε δύο φάσεις. Κατά την 1η φάση οι μαθητές/τριες εργάστηκαν στο σχολείο και μελέτησαν στην τάξη με την καθηγήτριά τους τη λειτουργία των θεσμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενημερώθηκαν για τη δράση και τους ανατέθηκαν ρόλοι (Δήμαρχος, αντιδήμαρχος κτλ). Κατά τη δεύτερη φάση οι μαθητές/τριες επισκέφθηκαν το Δημαρχείο Φιλοθέης Ψυχικού και πραγματοποίησαν την προσομοίωση Δημοτικού Συμβουλίου.
Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024, την ημέρα επίσκεψης στο Δημαρχείο, οι μαθητές/τριες έτυχαν θερμής υποδοχής από τον Δήμαρχο, κ. Μπονάτσο Χαράλαμπο, την Πρόεδρο του ΔΣ, κ. Αλεξοπούλου Αικατερίνη, την Αντιδήμαρχο Παιδείας κ. Παλτζόγλου Εβελίνα, τη Δημοτική Σύμβουλο κ. Βαβέτση Χρυσάνθη, τον Πρόεδρο Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής, τον Γραμματέα και συνεργάτες του Δημάρχου.
Αρχικά, τα παιδιά με πληθώρα ερωτήσεων προς τους εκπροσώπους του Δήμου έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για θέματα που αφορούν τον Δήμο και στη συνέχεια προχώρησαν στην υλοποίηση της δράσης, δηλαδή στην προσομοίωση Δημοτικού Συμβουλίου. Οι μαθητές/τριες ανταποκρίθηκαν με μεγάλη επιτυχία στους ρόλους που είχαν αναλάβει να υποδυθούν ως μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.
Το Δημοτικό Συμβούλιο των μαθητών/τριών διάρκειας δύο ωρών διεξήχθη ομαλά σύμφωνα με τη νόμιμη διαδικασία και τηρήθηκαν τα πρακτικά. Τα θέματα της ημερησίας διάταξης αφορούσαν την καθημερινότητα των πολιτών σε σχέση με το περιβάλλον, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, θέματα χώρων αθλητισμού, ασφαλούς μετακίνησης των πολιτών, εθελοντισμού κ.α.».
Από την ιδέα στην υλοποίηση και από την θεωρία στην πράξη χρειάζονται άνθρωποι, εμπνευσμένοι και αποφασιστικοί όπως η κ. Μοσχάκη, οι οποίοι θα βρουν «ευήκοα ώτα» όπως του Δημάρχου Χαράλαμπου Μπονάτσου, που θα υλοποιήσουν, όσα αυτοί έχουν πιστέψει και οραματιστεί. Τέτοιες δράσεις μπορούν να πάρουν έναν μόνιμο και σταθερό χαρακτήρα ώστε να γίνει η αλλαγή στο χώρο της εκπαίδευσης, με στόχο ο κόσμος του μέλλοντος να είναι διαφορετικός. Οι έφηβοι είναι οι πολίτες του μέλλοντος και πρέπει με βιωματικούς τρόπους να συνδέσουν τη λειτουργία της παρούσας κοινωνίας, με την πράξη και τη δικιά τους ζωή και προσωπική ευθύνη.
Με την ευχή, η ανωτέρω δράση να αποτελέσει ένα πρότυπο, το οποίο θα ενσωματωθεί στο Πρόγραμμα Σπουδών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και των προτεραιοτήτων του Δήμου μας με απώτερο στόχο τη δημιουργία ενεργών πολιτών με ευθύνη και άποψη.
Χρυσάνθη Βαβέτση (PhDc) εκπαιδευτικός,
Δημοτική Σύμβουλος Φιλοθέης- Ψυχικού